یادداشتهای  یک دبیـــر ریاضی

یادداشتهای یک دبیـــر ریاضی

tel: 09393677747 email:darayesh@gmail.com
یادداشتهای  یک دبیـــر ریاضی

یادداشتهای یک دبیـــر ریاضی

tel: 09393677747 email:darayesh@gmail.com

چگونه ریاضی مطالعه کنیم؟

برای مطالعه ی مفید باید برنامه ریزی صحیحی داشت که در بیشتر موارد برنامه ریزی هفتگی بهتر از برنامه های روزانه است. 

نحوه ی مطالعه ی دروس با پایه ی ریاضیات 


ادامه مطلب را بخوانید

بهترین روش در این زمینه روش PRESP است. به معنی preview, Reading,Examples,Summarize& Problems جزییات این روش بدین صورت است.

Preview: ابتدا یک نگاه کلی به متن بیندازید، بخش هایی را که حس می کنید مهم باشند یا در ذهن شما سوال ایجاد می کنند بخوانید نمودار ها و شکلها را ببینید سوالات انتهای فصل و عنوان مقالها را نگاه کنید و دید کلی ای از آنچه در این فصل قرار است مطالعه کنید به دست بیاورید و در صورت امکان در یک کاغذ بنویسید.

Reading: شروع کنید و متن را با دقت بخوانید، سعی کنید فرمول ها و قوانی کلی و مهم را به خاطر بسپارید و  از آنها در یک ورقه ی چرک نویس نت برداری کنید. در همان چرک نویس فرمولها و قوانین را بار دیگر برای خودتان بنویسید. برای قوانین کلی حالت های حاشیه ای مثل x=0  یا x=بینهایت را درنظر بگیرید.

Examples: مثالهای حل شده، در این قسمت پاسخ های کتاب را بپوشانید و استراتژی حل مسئله را برای خودتان ترسیم کنید. لازم نیست مسئله را کامل حل کنید و همین که روش حل درستی داشته باشید کافیست. اگر لازم بود از برگه ی چرک نویستان استفاده کنید. در انتها روش حلتان را با آنچه در کتاب آمده مقایسه کنید. مطمئن شوید که روش شما به پاسخ صحیح می رسد و سپس سراغ مثال بعدی بروید.
Summarizeیک خلاصه ی  کلی از مطالب این فصل تهیه کنید و تا جایی که ممکن است آنرا پیکربندی و نظم یافته کنید. از نت هایی که نوشته اید استفاده کنید.

problems: مسایل پایان فصل را حل کنید. و در مواقع لزوم ابتدا از برگه ی خلاصه و سپس از خود کتاب استفاده کنید. اگر لازم بود بخش هایی از کتاب را دوباره بخوانید این کار را با تاکید بیشتر بر جزییات انجام دهید. سوالات را با زمانبندی حل کنید و اگر از وقت تعیین شده خارج شدید بیش از آن وقت نگذارید و سعی کنید بعدا جواب آن را بدست بیاورید.

پس از پایان مسایل سراغ فصل بعدی بروید.

چند نکته مجزا هم وجود دارد:

1- هنگام مطالعه زیر کلمات خط نکشید یا با ماژیک های لایت نکنید بلکه پس از پایان هر خط یا پاراگراف این کار را انجام دهید.

2- سعی کنید نت برداری ها در حاشیه های کتاب باشد و برای فرمول هایی که می خوانید می توانید منبع آنها را در کنار آن بنویسید تا از پراکندگی ذهنن هنگام مطالعه جلوگیری کنید.

3-برای کنکور می توان به جای مسایل تشریحی از مسایل تستی استفاده کرد. در واقع باید استفاده کرد.

4- اگر مثال خوب پیدا نکردید چند تست حل شده را به جای آن استفاده کنید.

5- توصیه می شود مطالب را از یک کتاب بخوانید تا حافظه ی دیداری شما هم در هنگام کنکور به شما کمک کند. اگر لازم است برای بعضی قسمت ها کتاب دیگری بخوانید نکات مهم آنرا در کتاب مرجع بنویسید و از روی آن مرور کنید.

6- همانطور که دکتر کوچه باغ فرموده اند باید مرور های منظم هفتگی یا دو هفتگی از روی خلاصه ها داشته باشید. بهنگام مرور می توان مثالهای جدیدی نیز مطالعه یا حل کرد. توصیه ی دوم ایشان را هم جدی بگیرید.

منبع 
نظرات 1 + ارسال نظر
امید 17 اسفند 1388 ساعت 10:55 ب.ظ

سلام

خیلی ممنون
واقعا مفید بود. موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد